Сучасні автомобілі оснащені різноманітними технологіями для підвищення ефективності та зменшення негативного впливу на навколишнє середовище. Однією з таких інновацій є система «старт–стоп», яка виявляється корисною як для економії пального, так і для зменшення викидів шкідливих речовин у повітря. Розгляньмо, як працює ця система та для чого вона використовується.

Система «старт–стоп» спрямована на автоматичне вимикання двигуна автомобіля, коли транспортний засіб зупинений, і його автоматичне включення при подальшому русі. Це рішення дозволяє досягти кількох важливих цілей. По-перше, воно сприяє зменшенню споживання палива, оскільки автомобіль не витрачає його, коли стоїть на місці. По-друге, це знижує викиди вуглекислого газу та інших вихлопних газів, сприяючи екологічно чистому руху. По-третє, система дозволяє продовжити ресурс двигуна, оскільки його зупинка під час стоянки уберігає його від зайвого зносу.

Запуск холодного двигуна може бути навантажливим, тому автомобільна система «старт–стоп» мінімізує такі стартові навантаження, забезпечуючи ефективний робочий процес. При цьому важливо відзначити, що ця технологія особливо корисна для автомобілів, які часто перебувають в міському русі, проводячи багато часу на світлофорах та в транспортних заторах.

Щодо керування автомобілем із системою «старт–стоп», багато водіїв вважають його зручним і необтяжливим. Така система автоматизує процес вимикання та запуску двигуна, що полегшує управління транспортним засобом, особливо в умовах міського руху.

Узагальнюючи, система «старт–стоп» є ефективним рішенням для тих, хто прагне зменшити витрати пального, знизити екологічний вплив та продовжити термін служби автомобільного двигуна. Її впровадження в гібридних автомобілях допомагає ще більше зменшити залежність від традиційних джерел енергії.

Як працює система «старт–стоп» з точки зору водія?

Система «старт–стоп» взаємодіє з діями водія, і її робота може відрізнятися в залежності від типу коробки передач, встановленої в автомобілі.

У транспортних засобах з автоматичними коробками передач система вимикає двигун, коли автомобіль перебуває в режимі нейтралізації або зупиняється при активному натисканні гальма. У цих випадках відпускання педалі гальма вважається сигналом для системи «старт–стоп» щодо запуску двигуна.

У транспортних засобах з механічними коробками передач головним сигналом для системи є положення ручки переключення передач. Для вимкнення двигуна важіль коробки передач повинен перебувати в нейтральному положенні. Після того, як водій натискає на зчеплення, вибирає передачу та додає газ, система «старт–стоп» автоматично перезапускає двигун, готуючи автомобіль до продовження руху.

Чи впливає система «старт–стоп» на відчуття від водіння?

Система «старт–стоп» має певний вплив на водіння, особливо на початковому етапі користування. Затримка в реакції автомобіля на дії водія при русі з місця може бути відчутною, що викликає невеличке неприємство для деяких водіїв. Проте це питання зазвичай стає менш помітним після короткого періоду адаптації, і водії швидко звикають до нього.

Найважливіші елементи, необхідні для функціонування системи «старт–стоп»

Система «старт–стоп» оперує головним чином за допомогою електроніки та використовує ряд датчиків, розташованих в транспортному засобі, щоб контролювати різні параметри. Проте, для її нормального функціонування необхідні два ключові компоненти: стартер-генератор та акумулятор.

Стартер-генератор у таких автомобілях виконує функції як стартера, так і генератора. Він забезпечує швидкий та ефективний запуск двигуна, сприяючи економії пального. Також він може використовуватися для рекуперації гальмівної енергії, зменшуючи навантаження на двигун при зарядці акумулятора.

Акумулятор також відіграє важливу роль у роботі системи. Його потужність і характеристики повинні відповідати вимогам системи «старт–стоп». Він забезпечує стабільне живлення для електроніки та стартера-генератора під час роботи системи.

Використання стартера-генератора дозволяє автомобілю з системою «старт–стоп» запускати двигун за 250 мс, порівняно з традиційним стартером, який вимагає близько 1-2 секунд. Це покращує ефективність та зручність водіння.

Акумулятор AGM

Потужний стартер вимагає відповідного джерела живлення, і тут традиційні акумулятори стають непридатними для використання в автомобілях із системою «старт–стоп». Акумулятор, який працює у співпраці зі стартером-генератором, повинен витримувати великі навантаження, інтенсивний тимчасовий розряд і приймати енергію від рекуперації.

Для подолання цих викликів були розроблені акумулятори AGM (Absorbent Glass Mat). Вони відрізняються тим, що пористі скловолокна в них змочені електролітом. Ці змочені мати розташовані між позитивними та негативними пластинами, утворюючи набір комірок. Електроліт у матах розкладається повільніше, ніж у рідкій формі, яка використовується в стандартних акумуляторах.

Однією з основних проблем при інтенсивному використанні акумуляторів із рідким електролітом є утворення газів при нагріванні елементів, що може порушити герметичність батареї та знизити її продуктивність. В акумуляторі AGM гази утримуються в порах матів, що дозволяє їм ефективно розряджатися на негативний електрод, перетворюючись на воду під впливом реакції рекомбінації. Цей замкнутий цикл не вимагає виділення газів за межі акумулятора, підвищуючи його довговічність.

Використання акумуляторів AGM дозволяє системам «старт–стоп» працювати надійно та ефективно, а акумулятори такого типу зазвичай потребують рідше заміни порівняно із традиційними системами.

Чому варто вибрати систему «старт–стоп»?

Система «старт–стоп» демонструє свій потенціал, забезпечуючи значну економію пального та зниження викидів вихлопних газів, особливо в умовах міського трафіку. У місті, де автомобіль перебуває на місці або рухається повільно, система забезпечує значні економії до 15% споживання пального.

Вибір системи «старт–стоп» для автомобіля має ряд переконливих переваг:

  1. Економія Палива: Система «старт–стоп» дозволяє значно зменшити витрати палива, особливо у міському русі, де автомобіль часто зупиняється або рухається повільно. Економія може сягати до 15%, що робить автомобіль більш ефективним з точки зору витрат пального.
  2. Зменшення Викидів Газів: Система «старт–стоп» сприяє зменшенню викидів вихлопних газів під час стоянки, оскільки двигун автомобіля не працює, коли транспорт зупинений. Це допомагає покращити екологічні характеристики автомобіля та знизити його вплив на навколишнє середовище.
  3. Довговічність Акумулятора: Система «старт–стоп» працює ефективно завдяки використанню спеціальних акумуляторів AGM, які розроблені для витримання великих навантажень та інтенсивного тимчасового розряду. Це забезпечує довгий термін служби акумулятора.
  4. Зменшення Зносу Двигуна: Часте зупинення та запуск двигуна може призвести до його зносу. Однак завдяки системі «старт–стоп», знос двигуна значно зменшується, що впливає на тривалість його роботи та надійність.
  5. Ефективне Використання У Міському Русі: Система особливо ефективна в умовах міського трафіку, де автомобілі часто зупиняються на світлофорах чи в пробці. Це дозволяє максимально використовувати переваги економії пального та зниження викидів газів.
  6. Комфорт і Безпека: Водії можуть користуватися перевагами системи «старт–стоп» без значних змін у їх звичайних звичках. Затримка при реакції на рушання є мінімальною, і швидкість запуску системи незначно впливає на загальний комфорт водіння.

Загалом, система «старт–стоп» виправдовує своє використання, забезпечуючи позитивний вплив на ефективність, екологічні характеристики та тривалість служби автомобіля.